اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان و نوجوانان

 

    در دنیای امروزی چند زبانه بودن و علی الخصوص تسلط بر زبان انگلیسی یکی از نیازهای اساسی جوامع پیشرفته و در حال توسعه است و لذا این امر، هر فرد آگاه از تبادلات و معادلات جوامع مدرن را مترصد می سازد تا در جهت یادگیری یک زبان بین المللی که بهترین آن زبان انگلیسی می باشد تمام تلاش خود را مبذول دارد و همچنین این موضوع بسیاری از والدین دلسوز را  نیز مشمول خود می سازد. اما بسیاری از والدین سن مناسب را برای یادگیری زبان انگلیسی نمی دانند و این گونه می اندیشند که فرزندشان هر زمان آمادگی و فرصت لازم برای یادگیری زبان انگلیسی را خواهد داشت. پرداختن به این نکته بسیار ضروری به نظر می رسد که چرا سنین کودکی و نوجوانی بهترین دوران برای یادگیری یک زبان خارجی علی الخصوص زبان انگلیسی می باشند و ثانیا یادگیری یک زبان بین المللی چه تاثیری در آینده ی کودک خواهد داشت. از سوی دیگر نکته ای که حائز اهمیت به نظر می رسد وجود یک روش مناسب و هماهنگ با پیچیدگی های ذهنی یک فرد علی الخصوص یک کودک می باشد. کودکان از یادگیری لذت می برند. برای آن ها اهمیت ندارد که یک فعالیت به تقویت توانایی های شناختی آن ها منجر می گردد یا مهارت های حرکتی آن ها را بهبود می بخشد. تنها کافیست برای کودکان اوقات خوشی فراهم گردد. البته نکته ای که بایستی مدنظر قرار داد شیوه تدریس زبان انگلیسی بسته به دوره ی سنی هر فرد بسیار متفاوت خواهد بود و با کم شدن سن فرد تدریس زبان انگلیسی به مراتب سخت تر خواهد شد و نیازمند اساتیدی مجرب در زمینه کار با کودکان خواهد بود که شناختی جامع و مبسوط از رفتارها و نیازهای کودک دارند. مطالعاتی که توسط پرفسور سوزان فلین زبان شناس دانشگاه MIT انجام شده است اظهار می دارد که کودکانی که در حال یادگیری زبان دوم می باشند نسبت به سایرین دارای خلاقیت بسیار بیشتری می باشند و همچنین توانایی بسیار بالاتری در حل مسائل دارند. به عبارت دیگر یادگیری زبان دوم علاوه بر دانش های زبانی باعث پیشرفت و بهبود در سایر توانایی های انفرادی نیز می گردد. در ادامه ی این مطلب به بررسی مختصر برخی از تاثیرات یادگیری زبان دوم بر توانایی های کودک می پردازیم.   شکی نیست که ذهن یک کودک بسیار آماده تر از افراد بلوغ یافته برای یادگیری مطالب مختلف علی الخصوص یک زبان جدید می باشد، ولی بزرگترین مزیت یادگیری زبان انگلیسی در سنین ابتدایی لهجه ی فرد می باشد که بسیار مطلوب تر خواهد بود. در مطالعات دیگری که توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن انجام شده، نشان داده است که افرادی که در سنین کودکی یادگیری زبان دوم را آغاز کرده اند احتمال این که لهجه ای همانند یک غیر انگلیسی زبان داشته باشند بسیار کمتر از افرادی است که در سنین بزرگسالی شروع به این امر نموده اند. این تحقیقات بیان می دارند که افزایش سن افراد سبب دشوار تر شدن تغییر عادت های زبانی به لهجه ی زبان دوم می گردد. بنابراین اولین دلیلی که ما را ترغیب می سازد تا کودکانمان را از سنین ابتدایی با زبان انگلیسی آشنا سازیم امتیاز بزرگ صحبت کردن همانند یک انگلیسی زبان می باشد.   یادگیری یک زبان جدید باز کننده ی پنجره ای نو به سوی فرهنگ و تمدنی جدید است لذا در دنیایی که در آن انسان ها و فرهنگ ها روز به روز به یکدیگر نزدیک تر شده و تقارن بیشتری پیدا می کنند آشنایی با یک فرهنگ بین المللی برگ برنده ی افراد در دنیای مدرن امروزی می باشد. همچنین یادگیری زبان انگلیسی سبب بهبود توانایی های ارتباطی در کودکان می شود زیرا فعالیت های کلاسی به گونه ای طراحی می گردند که کودک یا نوجوان ملزم به برقراری ارتباط به طرق مختلف خواهد بود که در سیر تکاملی شخصیت وی به طور چشم گیری تاثیر گذار خواهد بود.    

 

چندزبانگی چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

  به توانایی صحبت کردن و درک نمودن دو زبان یا بیشتر، چندزبانگی یا Multilingualism گفته می شود. از این لغت برای تعریف افراد یک جامعه که توانایی صحبت کردن چند زبان را دارند و همچنین جوامع مختلف استفاده می شود. دیگر هم خانواده های این کلمه Bilingualism, Polyglotism می باشند. تاکنون مقالات بیشماری در مزایای چندزبانگی به چاپ رسیده است. چندزبانگی به درک صحیح افراد از ساختمان زبان های گوناگون کمک کرده و به آنها در فهم عمیق فرهنگ های فراملیتی مختلف یاری خواهد رساند.  طبق تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، چندزبانگی بروز علائم آلزایمر را در افراد به تأخیر خواهد انداخت. یادگیری زبانی به غیر از زبان مادری، خصوصاً زبان انگلیسی، به مردم در اقصی نقاط جهان کمک کرده تا شغل مورد نظر خود را در ایالات متحده یا سایر کشورهای انگلیسی زبان پیدا کنند.      

اهمیت یادگیری زبان از سنین پایین

 

  بسیاری از ما تا زمان ورود به دبیرستان و دانشگاه یادگیری زبان دوم را شروع نمی کنیم، اما پژوهش های صورت گرفته نشان می دهند مقاطع ذکر شده زمان مناسبی برای شروع یادگیری زبان نیستند. در واقع تحقیقات جدید بیانگر این مسأله اند که بهترین زمان برای شروع یادگیری زبان، از سنین بسیار پایین است. پیش تر تصور می شد آموزش زبان دوم در این سنین، سبب بروز اختلالات و مشکلات زبان شناسی در کودک خواهند شد اما پژوهشگران معتقدند بهتر است در مراحل آغازین تولد کودک آموزش زبان دوم شروع شود. آیا این بدین معنی است که افراد با سنین بالاتر از آموختن زبانی دیگر عاجز هستند؟ پاسخ صد البته منفی است. منظور از موارد ذکر شده است که هر چه زودتر آموزش زبان را برای فرزندان خود آغاز کنید، یادگیری آنان از زبان بهتر و عمیق تر و در نتیجه مفیدتر خواهد بود. در این مقاله به ۶ دلیل شگفت انگیز مبنی بر اینکه چرا باید آموزش زبان از سنین بسیار پایین شروع شود می پردازیم.    

 

لهجه

 

در صورتیکه افراد یادگیری زبان را از سنین  کودکی آغاز کنند می توانند در سنین بالاتر آن زبان را به صورت روان و بدون لهجه صحبت کنند. طبق پژوهشی از تیمی از دانشمندان دانشگاه واشنگتن با موضوع “پروسه ادراک صبحت در کودکان” ، با بالا رفتن سن افراد شانس تلفظ کردن زبان دوم همانند افراد بومی بسیار کاهش خواهد یافت. یکی از دلایل بسیار قانع کننده برای شروع یادگیری زبان برای فرزندان خود می تواند همین عامل باشد. با راهنمایی آنان برای یادگیری زبان در سنین پایین، تلفظ صحیح کلمات و صحبت کردن همانند افراد بومی را در سنین بالاتر به آنها هدیه خواهید کرد!    

 

بزرگترین مزیت سن یادگیری زبان دوم برای کودکان  در سنین پایین

 

بزرگترین مزیت یادگیری زبان دوم در سنین پایین ، شکل گیری لهجه ی فرد است . کودکانی که آموزش زبان را از سنین ابتدایی تر آغاز می کنند لهجه ای مشابه با افراد بومی آن زبان دارند و به همین جهت برخی از زبانشناسان ادعا می کنند که هرچه آموزش زبان دوم زودتر شروع شود بهتر است .      

 

قانون ۱۰ هزار ساعت

 

مالکم گلادول Malcolm Gladwell نویسنده و سخنران کانادایی در کتاب خود با عنوان منزوی (Outlier) می گوید: “برای آنکه چیزی را بسیار خوب یاد بگیریم که اصطلاحاً ملکه ذهن مان شود، باید حداقل ۱۰ هزار ساعت زمان برای آن صرف کنیم.” همچنین به مدت زمانی هم برای آشنا شدن با موضوع احتیاج داریم. صرف چنین زمان عظیمی برای فردی در سنین بزرگسالی تقریباً ناممکن است. اما اگر یادگیری را از سن کودکی شروع کنیم آن ۱۰ هزار ساعت در سال های آغازین زندگی تا رسیدن به مرحله بزرگسالی پخش خواهند شد. با شروع آموزش زبان به فرزندان در سنین پایین به آنها فرصت یادگیری بدون عجله را داده و اصطلاحاً آنها را در زندگی جلو انداخته ایم. همچنین استفاده از بیش از یک زبان در طول زندگی فرد سبب افزایش مهارت دانستنی یا Cognitive او خواهد شد.     

 

لذت یادگیری

 

کودکان از یاد گرفتن لذت می برند. برای آنها اهمیتی ندارد که موضوع یاد داده شده بر روی کدام یکی از مهارت های ذهنی آنها تأثیر خواهد گذاشت. آنها یک راست به وسط موضوع می پرند و از یادگرفتن بسیار خوشحال می شوند! روندی مشابه برای بچه هایی که می خواهند زبان انگلیسی را یاد بگیرند اتفاق می افتد. تصور اینکه بخواهیم با چهار زانو نشتن بر روی زمین به نوجوانان حلقه زده اطرافمان زبان انگلیسی را با شعر و آهنگ خواندن یاد بدهیم غیر ممکن است! در حالیکه این متد آموزشی بهترین روش آموزش زبان به کودکان است، چرا که روند آموزش را با طراوت نموده و بچه ها از تدریس لذت می برند. از اینکه چگونه بچه ها با سرعتی بسیار زیاد زبان انگلیسی را یاد می گیرند شگفت زده خواهید شد!    

 

شجاعت

 

مسأله حیرت انگیز در مورد کودکان این است که آنها بدون داشتن هراس یا ترس هر چیزی را در اطراف خود امتحان می کنند، حتی اگر درستی یا نادرستی آن را ندانند. این موضوع در یادگیری زبان هم صادق است. کودکان فارغ اینکه ممکن است نظرشان اشتباه یا درست باشد، به سرعت آن را به زبان می آورند. آنها مشتاق دریافت بازخورد دیگر هم کلاسی ها یا معلم هستند. آنها با اشتیاق بسیار با کلمات جدیدی که یاد گرفته اند جمله سازی می کنند تا واکنش بزرگسالان را ببینند.        

 

شبکه قدرتمندی از پشتیبانان

 

اطراف بچه ها افراد زیادی برای ابراز محبت و پشتیبانی از آنها وجود دارند. آنها از کسانی که دور و بر خود می بینند الگو می گیرند. والدین، بچه ها، معلمین همه منابع الهام بچه ها هستند. زمانی که معلم و والدین هر دو در زبان آموزی به کودک کمک کنند، او همیشه با زبان در ارتباط است، از والدین خود قوت قلب می گیرد و همیشه در طول روز در تعامل با زبان دوم به سر می برد. معلم در کلاس زبان را به کمک متدهای نوین و به کارگیری آهنگ ها و شعر های مناسب آموزش می دهد، سپس مباحث یاد گرفته شده در کلاس به کمک همکاری والدین در خانه قابل فهم تر و بهتر هضم خواهند شد. والدین می توانند برای کمک به فرزندان خود در یادگیری زبان از سی دی های آموزشی، کتاب داستان های چند زبانه، بازی ها و ویدیوهای آموزشی استفاده نمایند. تفاوت میان کودکان و بزرگسالان هنگام یادگیری این است کودکان به خودانگیزه بخشی یا self-motivation نیازمند نیستند. این نکته یادگیری را برا این گروه سنی سهل تر می کند.    

 

عادی سازی یادگیری

 

آموزش زبان انگلیسی در سنین کم به کودک خواهد آموخت که چندزبانگی مسئله ای عادی در محیط پیرامون است. توانایی صحبت کردن زبانی به غیر از زبان مادری، نباید موضوعی غیر معمولی و فوق العاده تلقی شود. با دانستن زبان احساس تعلق بیشتری با جوامع دنیا خواهیم کرد. زمانی که کودک بوسیله ویدیو، تصویر، آهنگ و کتاب با فرهنگ کشوری که در حال یادگیری زبان آن است آشنا می شود، هنگام بزرگسالی حس راحتی بسیار بیشتری در درک دنیای پیشرفته ای که زبان ها و فرهنگ ها در تقارن با یکدیگر هستند خواهد کرد.        

هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست!

همانطور که مشاهده می کنید والدین و معلمین باید در همکاری با یکدیگر کودک را از سنین بسیار پایین در امر یادگیری زبان دوم و فرهنگ آن زبان یاری دهند. در این بین نقش والدین دست کمی از معلمین ندارد؛ طبق پژوهش های انجام شده تماس کودکان با زبان در خانه در یادگیری آن ها بسیار تأثیرگذار است حتی اگر زمان بسیار کمی برای این کار صرف شود. در صورتیکه فرزند شما در سنین نوجوانی یا بزرگسالی است، هیچ گاه در تشویق آنها به یادگیری زبانی جدید درنگ نکنید. برای یادگیری هیچ گاه دیر نیست. در حقیقت یادگیری هیچ وقت تمام نمی شود.